„Twórcze zabawy z wierszami Tuwima”

„Twórcze zabawy z wierszami Tuwima” to nowa forma zajęć w ofercie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej – skierowana do dzieci młodszych. Zajęcia warsztatowe przygotowały i prowadzą I. Ostrowska – pedagog z Poradni oraz B. Matusiak-Ignar – pracownik Biblioteki Pedagogicznej w Poddębicach. Współpraca między placówkami trwa wiele lat, a przygotowane zajęcia są jej bardzo udanym przykładem.

Celem zajęć jest: rozwijanie u dzieci zainteresowania czytaniem, popularyzowanie twórczości J. Tuwima, kształtowanie w dzieciach pozytywnych postaw wobec siebie i innych, utrwalanie właściwych sposobów postępowania oraz rozwijanie kreatywności poprzez odpowiednio dobrane zabawy.

Podczas zajęć dzieci słuchają wybranych wierszy J.Tuwima. Każdy wiersz jest interpretowany i opatrzony puentą – swego rodzaju nauką wypływającą z treści. W rozmowie uczestniczą dzieci, które niejednokrotnie dzielą się również swoimi spostrzeżeniami. Podsumowaniem jest zabawa tematyczna – dobrana odpowiednio do treści wiersza. Do wierszy Tuwima opracowana jest prezentacja multimedialna opatrzona kolorowymi ilustracjami, co dodatkowo rozbudza zainteresowanie i uwagę słuchaczy.

W marcu 2018 r. w zajęciach uczestniczyły dzieci z Przedszkola w Uniejowie – łącznie 133 dzieci. Pani Dyrektor oraz wychowawcom należą się serdeczne podziękowania za zaproszenie oraz za ciepłe przyjęcie.

Dzieci wysłuchały wierszy, które w zabawny ale też mądry sposób zwróciły ich uwagę na tak ważne sprawy jak wartości i zasady, jakimi należy się kierować. Poznając bohaterów wierszy lepiej mogły zrozumieć, jak należy postępować na co dzień – w przedszkolu, w domu. Lepiej mówić prawdę, bo nikt nie lubi kłamczuchów, trudno takim osobom zaufać. I nawet gdy mówią coś ważnego nikt im nie wierzy. Inna ważna wskazówka – jeśli coś robimy należy to robić dokładnie i starannie, najlepiej jak potrafimy. Kolejna – każdy z nas ma zalety i wady. Mają je także postacie z wierszy. Słoń Trąbalski miał słabą pamięć, ale kochał swoją rodzinę, był koleżeński; Grześ kłamał, kręcił, ale w sposób grzeczny i uprzejmy zwracał się do starszej cioci, bohater innego wiersza był nieuważny ale pracowity i wytrwały. Nad wadami trzeba pracować, aby było ich jak najmniej. Pozytywne cechy powinny być bardziej widoczne i przysłaniać nasze gorsze cechy. Powyższe, to tylko wybrane przykłady zaczerpnięte z warsztatów, pokazujące jakim wspaniałym materiałem do pracy z dziećmi są wiesze J. Tuwima i że pomimo upływu lat nadal można z nich czerpać.

Warsztaty mogą stanowić element edukacji czytelniczej dzieci w przedszkolu lub w kl. I-III. Z drugiej strony kształtują kompetencje społeczne dzieci, dzięki czemu zyskują wartość wychowawczą. Warto skorzystać z nowej formy zajęć i na nowo zachwycić się wierszami J. Tuwima.

Opracowanie:
I. Ostrowska – pedagog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Poddębicach