ZAJĘCIA DOTYCZĄCE ZABAW ROZWIJAJĄCYCH MYŚLENIE TWÓRCZE U DZIECI

Zajęcia pt. „Zabawy rozwijające myślenie twórcze” to oferta skierowana do dzieci z grup przedszkolnych oraz uczniów szkół podstawowych. Są one realizowane zarówno w placówkach, jak i na terenie Poradni. W listopadzie i w grudniu 2019r. Poradnia zorganizowała warsztaty rozwijające myślenie twórcze, w których brali udział uczniowie ze szkoły podstawowej w Bałdrzychowie oraz w Wartkowicach. Poradnię odwiedziło siedem klas – łącznie 94 uczniów.

Celem prowadzonych zajęć jest rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia poprzez dobrane odpowiednio do grupy wiekowej ćwiczenia i zabawy. Przed dziećmi stawiane są czasem nietypowe zadania, takie, których nie rozwiązują na co dzień w szkole. Dzięki nim uczniowie rozwijają m.in. pamięć, uwagę, spostrzegawczość, skojarzenia. Proponowane na zajęciach ćwiczenia angażują również do generowania pomysłów oraz rozwijania wyobraźni w różnych sferach aktywności, m.in. w sferze ruchu, słowa, kreski/rysunku. Uczestnicy warsztatów m.in. tworzą historyjki, kończą rozpoczęty rysunek według własnego pomysłu, wymyślają słowa na podaną głoskę, szukają rozwiązań do podanego problemu, tworzą zagadki, budują wypowiedzi i uzasadniają wybory. Tego typu trening zwiększa możliwości wielu funkcji np. pamięci, uwagi i ułatwia opanowywanie nowych rzeczy oraz sprawności, co jest szczególnie przydane w szkole. Zbliżające się święta były okazją aby dla młodszych grup przygotować ćwiczenia nawiązujące do tego wydarzenia. Zadaniem dzieci było np. rozpoznanie po dotyku przedmiotu/prezentu, kolorowanie pierniczków, wymyślanie rozwiązań do problemu: Co by było gdyby Mikołaj utknął w kominie?, rozpoznawanie po fragmencie obrazka całości. Wiele radości sprawiła zabawa, w której dzieci z zamkniętymi oczami przypinały nos reniferowi i czapkę Mikołajowi.

Podczas zajęć dzieci pracują nie tylko indywidualnie, ale również ćwiczą umiejętność pracy w zespole oraz współdziałania z innymi, co jest szczególnie ważne w kontekście budowania dobrego klimatu klasy i integrowania grupy.

Zajęcia mają bawić, uczyć i pozwalać dzieciom odkrywać swój potencjał, w różnych – nie tylko w typowo szkolnych sytuacjach.

Iwona Ostrowska – pedagog