Szkolenie dla nauczycieli w Poradni nt. „Co przeszkadza dziecku/uczniowi w osiąganiu sukcesów w nauce na miarę jego potencjału? Rozpoznawanie barier i ograniczeń w środowisku wychowania i nauczania utrudniających funkcjonowanie ucznia/dziecka”

Szkolenie warsztatowe, na które zostali zaproszeni nauczyciele i specjaliści szkół i przedszkoli z rejonu działania Poradni odbyło się w lokalu placówki, w dniu 15.11.2018r. Przeprowadziły je Małgorzata Charuba, Agata Traczyk i Iwona Ostrowska. Szkolenie miało na celu wsparcie nauczycieli w rozpoznawaniu barier i ograniczeń w środowisku ucznia oraz zaproszenie do refleksji nad tym co zrobić, co zmieniać w otoczeniu ucznia, aby te bariery minimalizować bądź likwidować.

Pierwsza część szkolenia miała charakter wprowadzający w zagadnienie. Przedstawiono przygotowaną prezentację, dzięki której zebrani mogli przypomnieć sobie i usystematyzować wiedzę dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole/przedszkolu. Omówiona została definicja „dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, cel pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zadania nauczycieli w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego. Zwróciła uwagę na obowiązującą nową formułę udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, m.in. zakładającą podejmowanie przez nauczycieli działań służących likwidowaniu barier i ograniczeń oraz stwarzaniu uczniom warunków do pełnego uczestniczenia w życiu przedszkola/szkoły i odnoszenia sukcesów na miarę możliwości.

W dalszej części spotkania uczestnicy pod okiem prowadzących, w pracy warsztatowej identyfikowali bariery i ograniczenia, jakie może napotykać uczeń w szkole, klasie, w relacji z nauczycielami, w procesie edukacyjnym, w grupie rówieśniczej, jak również w środowisku, w którym zamieszkuje.

Poszczególne zespoły miały za zadanie ustalić, na jakie bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie napotykają uczniowie z ADHD, z poważnymi trudnościami w nauce, z autyzmem, z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia czy też unikający chodzenia do szkoły (wagarujący).

Praca w grupach oraz prezentacja wypracowanych materiałów na forum była okazją do wymiany doświadczeń i dyskusji.

Obecni na szkoleniu nauczyciele otrzymali różne opracowane przez osoby prowadzące edukacyjno/instruktażowe materiały dotyczące omawianej tematyki. Szczególnie ważne było przesłanie wszystkich wypracowanych wspólnie materiałów na adresy e-mailowe uczestników warsztatów. W późniejszym czasie, jako zwarta publikacja, pojawią się one jako zwarta publikacja, na poradnianej stronie internetowej.

Wszystkim nauczycielom biorącym udział w szkoleniu bardzo dziękujemy za przybycie i aktywny w nim udział.

Liczymy na dalszą dobrą współpracę.

Iwona Ostrowska, Agata Traczyk i Małgorzata Charuba