Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Poddębicach dla osób w kryzysie epidemicznym.

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W PODDĘBICACH
DLA OSÓB W KRYZYSIE EPIDEMICZNYM

 

W odpowiedzi na ponoszone koszty społeczne i psychiczne zdalnej edukacji zapraszamy uczniów, rodziców i nauczycieli z powiatu poddębickiego potrzebujących wsparcia na dyżury psychologów

 

  • stacjonarne w sobotę 6 marca 2021 r. w godzinach 9.00-12.00
  • telefoniczne we wtorek 9 marca 2021 r. w godzinach 16.00-20.00

 

Telefonicznie prosimy o kontakt:

  • 602 114 536;
  • 660 528 051;

Dyżury stacjonarne odbywać się będą w budynku naszej Poradni .

 

Wsparcia udzielać będą:

  • psycholog Bożena Michalska,
  • psycholog Milena Spychalska – Czech

 

Powyższe zaproszenie podyktowane jest potrzebą udzielania wsparcia oraz pomocy psychologicznej osobom zaangażowanym w edukację zdalną i ponoszącym z tego powodu koszty psychiczne i społeczne.

Jesteśmy w dobie pandemii koronawirusa, która nas zaskoczyła, wymusiła zmiany w codziennym funkcjonowaniu, całe nasze życie w tej chwili wygląda inaczej.

Jedną z grup najbardziej ponoszących koszty społeczne i emocjonalne sytuacji związanej z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS CoV-2 są uczniowie realizujący w tej chwili naukę w formie zdalnej.

To właśnie oni wymagają szczególnego wsparcia, gdyż mają słabiej rozwinięte mechanizmy przepracowania sytuacji kryzysowej i należą do grup szczególnie zagrożonych kryzysem.

Okres edukacji zdalnej jest czasem bardzo trudnym z różnych względów – długi czas przebywania przed ekranem komputera (telefonu), przeładowanie różnego typu informacjami, mniejsza możliwość realizacji swoich pasji i zainteresowań, jak również izolacja lub bardzo znaczne ograniczenie kontaktów z rówieśnikami mogą bardzo negatywnie wpływać na  samopoczucie psychiczne i fizyczne uczniów, ich poziom samooceny, jakość kontaktów społecznych, nastrój, poczucie bezpieczeństwa oraz kondycję psychiczną.

Prowadzenie nauki na odległość znacznie wydłużyło wśród uczniów czas, który spędzali przed monitorami. Dotyczy to nie tylko dni powszednich, ale także weekendów. Dlatego tak ważne jest wypracowanie tzw. higieny cyfrowej.

Jak informują nas rodzice oraz zaniepokojeni nauczyciele widoczne są wśród dzieci i uczniów wyraźne symptomy nadużywania mediów cyfrowych, jest to m.in.: (rozdrażnienie, poczucie osamotnienia, bezsenność, przemęczenie, spadek energii, smutek, przygnębienie, nerwowość, lęk, objawy somatyczne jak bóle głowy czy brzucha, nudności, wymioty).

Nadużywanie technologii informacyjno – komunikacyjnych, jak się okazuje, ma również znaczenie dla jakości relacji emocjonalnych w rodzinie, które często w dobie pandemii ulegają zakłóceniu.

Nie wiemy, co dzieje się w domu ucznia, z jakimi problemami on się zmaga, z czym musi podjąć walkę. Izolacja może wprowadzić do domu zachowania przemocowe a pogarszająca się sytuacja materialna może powodować spiętrzenie się trudności.

W nauczaniu zdalnym koniecznie musimy wziąć pod uwagę wygenerowaną przez okres izolacji spowodowanej pandemią – stresową sytuację uczniów.

Nauka na odległość może komplikować sytuację emocjonalno – społeczną jej uczestników – zmęczeni psychicznie są uczniowie, rodzice i nauczyciele.

Przerażonego i zestresowanego ucznia niczego nie nauczymy.

Dlatego jesteśmy MY!

 

Z życzeniami zdrowia i wytrwałości

Dyrektor PPP w Poddębicach

Bożena Michalska