Ćwiczenia rozwijające koncentrację uwagi i pamięć

Ćwiczenia rozwijające koncentrację uwagi i pamięć

do wykorzystania w czasie, gdy dziecko nie chodzi do szkoły”

Zaproponowanymi, przykładowymi ćwiczeniami warto się bawić razem z dzieckiem. Najlepsze efekty przynoszą stosowane systematycznie, jednak w krótkim czasie, jak również realizowane na różnorodnym materiale. Trening pamięci i koncentracji uwagi nie może być nudny i męczący ?

Przykłady ćwiczeń:

  • wyszukiwanie braków lub różnic na obrazkach,
  • układanie różnego rodzaju układanek wg wzoru i bez niego,
  • wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu rzeczy na określoną literę lub posiadających określoną cechę np. „znajdź to, co jest metalowe, miękkie” itp.,
  • zapamiętywanie wyeksponowanych przedmiotów lub ich reprezentacji na obrazkach,
  • wyszukiwanie na wieloelementowym obrazku szczegółów np. na określoną literę,
  • powtarzanie cyfr, słów niepowiązanych logicznie, zdań,
  • budowanie zdań, od najprostszego, poprzez naprzemienne dodawanie po jednym słowie np. od „Kot pije”, do „Mały, puszysty, zmęczony zabawą kot pije ciepłe, pachnące mleczko z kolorowej, metalowej miski stojącej na czyściutkiej, drewnianej podłodze”.
  • Zapamiętywanie szeregu słów w odpowiedniej kolejności, poprzez wizualizowanie opowieści np. kot, samolot, kubek, paczka, bałwan, parasol, but, wiewiórka, leżak, dom – kot, który leci samolotem wyrzuca z góry kubek, paczka z kubkiem trafia do bałwana, który stoi pod parasolem w jednym bucie. Wszystko obserwuje wiewiórka leżąca na leżaku przed domem. Im bardziej śmieszna, absurdalna opowieść, tym łatwiej zapamiętać słowa we właściwej kolejności,
  • budowanie opowieści, poprzez naprzemienne dodawanie zdań przez uczestników zabawy,
  • tworzenie zaszyfrowanych listów – literom alfabetu przyporządkowujemy wymyślone przez siebie znaki, następnie korzystając ze wzoru piszemy i odczytujemy listy do i od siebie,
  • wyszukiwanie błędów w tekście,
  • wyszukiwanie słowa, które nie pasuje do pozostałych w ciągu, np. kasza, chleb, rzeka, zupa, pomidor,
  • tworzenie wielu wyrazów, z liter wyrazów przykładowych np. CZERWONY SAMOLOT – mole, czerw, most, moc, noc, wrony itp.,
  • wysłuchiwanie i powtarzanie wystukiwanych lub wyklaskiwanych rytmów,
  • odtwarzanie ze szczegółami (położenie elementów, ich liczba itp.) rysunku zaproponowanego przez rodzica (i odwrotnie),
  • odtwarzanie zaproponowanej sekwencji ruchów.

 

To tylko kilka przykładowych ćwiczeń, na ich podstawie można tworzyć własne zabawy stymulujące uwagę i pamięć.

Miłej i efektywnej zabawy!

Milena Spychalska-Czech